זהו הסיוט הגדול ביותר של כל בעל אתר אינטרנט – אתם מקלידים את כתובת האתר שלכם בדפדפן, לוחצים אנטר, ו… הוא לא שם. שרת האחסון שלכם נפל, ומנקודת המבט שלכם – נראה שהאתר אבד לנצח. מה עושים עכשיו?
קריסת שרתים היא בלתי נמנעת, וכל מנהלי האתרים יתמודדו איתה בשלב כלשהו.
למקרה הצורך, הנה כל מה שבאפשרותכם לעשות על מנת להפוך את קריסת השרת שלכם לפחות מלחיצה ויותר פרודקטיבית.
1. וודאו שהאתר שלכם באמת אינו זמין
השלב הראשון הוא לבדוק האם האתר שלכם אינו זמין לכולם, או רק לכם. אתם יכולים לנסות ממחשב או ממכשיר אחר, או לבקש מחברים ובני משפחה שיבדקו בשבילכם.
אתם בנסיעה או מתחברים ממיקום שונה מהרגיל? ספקי אינטרנט שונים עשויים לחסום אתרים מסיבות שונות – למשל, המעסיק שלך עשוי לחסום אתרי קניות או משחקים. ניתן להשתמש באתרי פרוקסי כדי לעקוף את החסימה ולבדוק אם האתר עובד, ופשוט אינו נגיש ברשת שאתם מחוברים אליה כרגע.
אם אחת משתי השיטות הללו עבדו – האתר שלכם עובד בסדר גמור. תוכלו להתחבר מרשת אחרת (להתראות, וויי פיי של העבודה…), או לנקות את זכרון המטמון של הדפדפן שלכם על ידי לחיצה על מקש Shift בזמן שאתם מרעננים את הדף. זה יאפשר לכם לצפות בגרסה העדכנית ביותר של הדף אותו אתם מרעננים.
אם אף אחת משתי השיטות לא עבדה – בדקו עם ספק האחסון שלכם אם יש בעיה או שמתבצעות פעולות תחזוקה באחד השרתים. אם זאת אכן הבעיה – דלגו לסעיף 3.
2. בדקו אם מדובר בבעיה שאתם יכולים לתקן בעצמכם
לעיתים, תקלות תקשורת עלולות להיות הגור לכך שהאתר שלכם ירד באופן זמני, אך ישנן מספר סיבות נפוצות אחרות שהאתר שלכם לא זמין – שאתם יכולים לפתור בעצמכם. התחברו לחשבונכם ובדקו אם אחת מהסיבות הבאות היא הבעיה:
זכרתם לחדש את המנוי שלכם אצל ספק שירותי האחסון? אם לא, חדשו את המינוי וחכו שה-DNS שלכם יתעדכן. האתר שלכם יחזור לעבוד תוך כמה שעות.
ביצעתם לאחרונה שינוי ברשומות ה-DNS של הדומיין שלכם? עברתם בין חברות אחסון? החלפתם דומיין, שדרגתם את חבילת האחסון שלכם, או שסתם שיניתם רשומת DNS או A-Record? אם כן, לקבצים לוקח זמן להתעדכן – בדרך כלל בסביבות 6 שעות. לכן כדאי לעשות שינויים מהסוג הזה בזמנים שאתם יודעים שבאתר שלכם יש פחות גולשים.
האם הדומיין שלכם פג תוקף? רשם הדומיינים ישלח לכם שלוש תזכורות במייל לפני שתוקף רישום הדומיין שלכם יפוג.
אולי הקבצים שלכם נמצאים במקום הלא הנכון? אתר שאין לו קובץ index.html או index.php לא יופיע באינטרנט. אם הזזתם קבצים אלה או קובץ חשוב אחר, האתר שלכם יראה מושבת. התחברו למנהל הקבצים שלכם באמצעות FTP או SSH ובדקו שהכל נמצא במקום.
אולי שינוי שבוצע לאחרונה בקוד גרם לשגיאה? אם ביצעתם שינוי בקוד של האתר שלכם, במיוחד ב-PHP, ייתכן וזהו הגורם לקריסת האתר שלכם. אתם יכולים להתחבר לשרת שלכם דרך SFTP כדי לצפות ביומן השגיאות. זה יחשוף מידע מפורט על כל באג בקוד. אתם אתם לא טכנולוגיים במיוחד- המידע הזה עשוי לעזור לנו לפתור את הבעיה עבורכם.
3. אל תילחצו אם אתם לא יכולים לעשות את זה בעצמכם
לאחר שווידאתם שהאתר שלכם אכן קרס, ואין לכם מה לעשות עם זה – זה הזמן להרגע, ואולי להזמין פיצה או לצפות בסרט כדי להסיח את דעתכם מהבעיה.
אם אתם מאמינים שמדובר בבעיה בשרת שמשפיעה על עוד לקוחות מלבדכם – צרו קשר עם הספק שלכם. לספק שלכם יש אינטרס שהאתר יחזור לאוויר מה שיותר מהר.
אם נראה שקריסת האתר שלכם לא קשורה לנפילה בשרת – זה הזמן לפנות לעזרה – אנחנו ב-TalPress זמינים לכל שאלה, ונשמח לסייע בפתרון כל בעיה.
והכי חשוב – אל תדאגו! כולם, כולל השמות הגדולים ביותר באינרנט, חווים לפעמים קריסות אתרים. זה בהחלט יכול להיות מפחיד ומתסכל – אבל זה לגמרי ניתן לתיקון. האתר שלכם יחזור לאוויר במהרה.